Új vezérigazgató a Royal Tokajinál

2017-07-18

sponsored links

Új vezérigazgató a Royal Tokajinál

Új vezérigazgató a Royal Tokajinál

A Royal Tokaji új vezérigazgatójával, Kovács Zoltánnal Mádon beszélgettünk a borászat terveirõl, perspektíváiról és a piac meghatározó trendjeirõl.

Eddig termelési igazgatóként dolgoztál a Disznókõ Szõlõbirtokon, mi a feladatod vezérigazgatóként a Royal Tokajinál?

Jelenleg a cég munkáját két irodából koordinálják: az egyik Londonban a másik itt Mádon van. Jogilag a cég vezérigazgatója vagyok, és feladatom a mádi iroda vezetése, többek között a termelés, a logisztika, az adminisztráció, a jogi képviselet és minden, ami operatívan ide tartozik.

Amikor idekerültem, az egyik fontos elvárás volt a termelés koordinálása mind szõlészetileg, mind borászatilag. Tehát rövidtávon át kellett néznem, hogy milyen gyengeségeket kell rendbe tenni, hol lehet csiszolni a folyamatokon, hol tudom segíteni a csapat munkáját a hatékonyság javításában. Fiatalos csapat vagyunk, jól összeszokott tagokkal.

Másik fontos feladatom, hogy a Royal termékeknek biztosítsuk az alapanyag-hátteret. A cég mennyiségben és minõségben is szeretne tovább fejlõdni a piacokon, ehhez kell megteremteni a termelési bázist.

Hogy alakulnak a beszállítói szerzõdéseitek?

Nyolcvan hektár szõlõ tartozik a Royal Tokaji saját mûvelése alá, a másik alapanyag-bázisunk az integrált termelõk, akikkel hosszú távú termés-értékesítési szerzõdést kötöttünk. A szerzõdéskötés feltételei közé tartozik, hogy a megfelelõ helyen, megfelelõ gondozottság mellett minõségi alapanyagot tudjanak termelni a Royal igényeinek megfelelõen. A termelõk elõre tudják, milyen áron vásároljuk meg tõlük a termést, amely mindig az adott minõségnek megfelelõ legjobb piaci árat jelenti.

Mekkorára szeretnétek bõvülni?

Egyelõre a határainkat feszegetjük, azt keressük, hogy mit visel el a piac és mi mit vagyunk képesek kezelni. Az édesborok piaca eléggé behatárolt, de mindig vannak és lesznek benne új lehetõségek. Ha el tudunk jutni a piac különbözõ szegmenseibe, akkor azt mondhatjuk, hogy növekedési potenciál van a cégben.

Hogy reagáltok az édesborok iránti globális keresletcsökkenésre? Hogy alakul a termékkínálatotok? Ti is átálltatok a dûlõszelektált szárazborokra?

A Royal Tokaji a kezdetektõl, azaz a kilencvenes évektõl a kétezres évek elejéig gyakorlatilag csak aszúborokat készített, fõleg dûlõs aszúbort. Ezek elkészítésére mindig a legjobb évjáratokra fókuszált. A kétezres évek elején szélesítettük a termékkínálatot, megjelent a kései szüret, és egy picivel késõbb a szárazborok is. Most már éves szinten mindhárom termékcsoport egyharmados arányt ér el az értékesítésben.

A száraz borokban és a késõi szüretben több fejlõdési potenciált látunk, mint az aszúban. A kiváló minõségû aszúborok mindig rendkívüli évjáratokhoz kötõdnek, de rendkívüli évjárat ritkán adódik.

A Royal dûlõszelektált szárazak nem új keletûek, már tíz éve jelen vannak a cég kínálatában. Szívesen készítjük el ezeket a borokat, azokban az évjáratokban, amelyek kiemelik dûlõink egyediségét.

Piacfejlesztés esetén merre bõvülnétek?

Mind a belföldi, mind pedig az export piacikon érzünk fejlõdési lehetõségeket. Ez sokszor azon is múlik, hogy milyen ügyesen tudjuk õket kihasználni. Termékpalettánk elég széles a száraz bortól a késõi szüretelésen keresztül egészen az aszúig. Mindhárom kiemelt tokaji fajta, a Furmint, a Hárslevelû és a Sárgamuskotály jelentõs súllyal szerepel a választékunkban.

Hogyan éritek el a fiatal fogyasztókat?

Facebookon kommunikálunk, és a divatos budapesti helyekre próbálunk bekerülni. Sok rendezvényre nem megyünk ki, a fontosabbakat célozzuk meg. Ebben az évben a Borfesztiválra, a Gourmet fesztiválra és a Szegedi Borfesztiválra települünk ki.

A növekedés a rövid- és középtávú célotok, mi a hosszú távú célkitûzésetek?

Szeretnénk fenntartani és tovább erõsíteni azt az hírnevet, ami a Royal Tokajiról belföldi és nemzetközi szinten is kialakult. A Drinks International által összeállított 50 legkedveltebb bormárka rangsorában az igen elõkelõ 26. helyen szerepelünk olyan márkák társaságában, mint a Château d?Yquem, a Château Petrus, a Mouton Rothschild. Ezt a márkaelismertséget mindenképp fenn szeretnénk tartani és erre alapozni a jövõben is. Azzal együtt, hogy öregbítjük hírnevünket, sikeresek akarunk maradni piacainkon, ezzel is hozzájárulva a tokaji borok sikeréhez.

Annak ellenére, hogy a legkedveltebb borászati márkák között szerepeltek a Drinks International rangsorában, relatív alacsony áron hozzá lehet jutni egy palack birtok aszúhoz. Nem gondolkoztatok azon, hogy ahogy a francia château-k mintájára két márkát hoztok létre?

A Royalnál egy címke van, amivel a piacokon dolgozunk és ezt a továbbiakban is így kívánjuk megtartani. Emellett nemrég bevezettünk egy másik vonalat is ? By appointment only - mely inkább az egyediségekre hajaz, különlegességeket tartalmaz, a borász elképzeléseit tükrözi, és ebbõl fakadóan jóval kisebb mennyiséget képvisel.

És hogy visszatérjek a kérdésre, egyáltalán nem gondolom, hogy a Royal termékek olcsóak. Versenyképes termékekkel és árakkal vagyunk jelen az úgynevezett birtok aszúk piacán, ahol mi az 5 puttonyost helyeztük el. Ez a stratégia az elejétõl mûködik, és jól mûködik. Nem gondolom, hogy nekünk ezen változtatnunk kellene.

Amiben sokkal magasabb árszintre emelkedünk, azok a különleges dûlõszelektált aszúk. Az érdekességeket a hatputtonyos és a dûlõs aszúkban mutatjuk meg. És ez a szegmens az, ahol sokkal fontosabb a presztízs és az árazás.

A marketingstratégia Londonból érkezik?

Többé-kevésbé igen. Londonból jobban látszanak a nemzetközi trendek, viszont a hazai viszonyokat az itteni csapat jobban fel tudja térképezni. Az angolok világviszonylatban kiváló kereskedõk, az õ tudásukra hagyatkozni kell, badarság lenne figyelmen kívül hagyni.

Mennyire fontos a hazai piac? Van magyarországi márkastratégiája a cégnek?

Magyarország az egyik legfontosabb piacunk. Az alaptermékekkel: a szárazzal, a késõivel és az ötputtonyossal mindenféle lehetõséget megcélzunk a magyar piacon. A borboltokban, az éttermekben, gyûjtõknél ezeken kívül még a dûlõs borok jelentik a húzóerõt. Jól egymásra épülnek termékeink és a piacon kiválóan tudják egymást húzni.

A fogyasztói ízlés szempontjából az angol és a magyar ízlés között milyen különbséget tennél?

Tokajt a külföldi piacokon sokáig az aszúval azonosították. És ennek megfelelõ volt az ízlés is. Egy ideje a külföldi piacokon megjelent egy erõs Furmint-kommunikáció - melynek mi is részesei vagyunk - és egyre gyakrabban kapunk visszajelzést az angol és az amerikai piacokról, hogy a Furmintban mint szárazborban nagy a potenciál. A fogyasztók már össze tudják hasonlítani más száraz borokkal, és ami a legfontosabb az, hogy kezdik felismerni a Furmint értékeit és kezdik megszeretni a száraz Tokajit. Ez a Furmint kommunikációnak köszönhetõ és annak, hogy egyre több helyre eljut a híre.

Hogy alakul a fajtaválasztékotok?

Nyolcvan százalék körüli a Furmintunk, és az átlagnál nagyobb mennyiségben van Sárgamuskotályunk, viszont a Hárslevelû csak 5 százalékot tesz ki. Egy-egy kisebb parcella erejéig rendelkezünk másik három tokaji fajtával, Zétával, Kabarral és Kövérszõlõvel.

Hogy alakult az idei év jég- és fagykár szempontjából?

Sem a januári, sem az áprilisi alacsony hõmérsékletek nem zavartak minket, mert magasan fekvõ és jó kondícióban levõ ültetvényeink vannak. Jelenleg teljes virágzásban vagyunk, a szõlõnövény jó egészségnek örvend, a fürttömeg alapján jó termés ígérkezik, melyet a zöldszürettel és a soron következõ munkálatokkal a megfelelõ terhelésig csökkentenünk is kell.

Milyen személyes projekteket dédelgetsz a szíved mélyén?

Amikor ide kerültem, nagyon kevés megalapozott információm volt a Royal Tokajiról, csak felületesen ismertem a céget. Nem voltam tisztában azzal, hogy milyen jelentõségû történelmi dûlõkön gazdálkodunk, és milyen jelentõs tulajdonhányad van a birtokunkban. A Szent Tamás teteje és dél-nyugati lankái, a Mézes Málynak a legszebb része a mi tulajdonunkban van. Továbbá más híres dûlõkben, mint a Betsek tetõ és a Nyulászó, szintén 18-20 hektár a miénk. Ez a birtokszerkezet képezi az alapját annak, amibõl tovább tudunk építkezni. Vannak újonnan telepített dûlõink is, melyek közül nagyon izgalmas a Sarkad, de megemlíteném az Úrágya és Birsalmás dûlõket is. Talán még túl korai dédelgetett projektekrõl beszámolnom, de úgy érzem, hogy e dûlõk megismerése, további kiaknázása rendkívül izgalmas és kihívásokkal teli feladat lesz számomra.

Névjegy

Kovács Zoltán

?Erdélyi szõlész-borász családból származom. Már kiskoromban a szõlõket róttam édesapámmal és ismerkedtem a szakmával. Egyetemi tanulmányaimat a KEK-en végeztem, amelynek a klubját is vezettem. Tokaj-Hegyalja, a tokaji borok szerelmese vagyok, szakmai pályafutásomat is itt kezdtem, és nem is szeretnék soha elszakadni ettõl a borvidéktõl. Külföldi tapasztalataimat fiatal borászként Dél-Afrikában szereztem. Az idei év elején csatlakoztam a Royal Tokaji csapatához. Korábban is a Tokaji borvidéken, a tállyai László Pincészetnél, illetve késõbb a Disznókõ Pincészetnél dolgoztam, elõbb borászként, majd termelési igazgatóként. Gyakorlattal rendelkezõ csapattagként kívánom segíteni a Royal Tokaji borászatot a birtok híres dûlõiben rejlõ kincseinek kiaknázásában és a Royal Tokaji méltó hírnevének elérésében. Vallom, hogy alázattal, lépésrõl lépésre és kitartó munkával lehet az élet bármely területén eredményeket elérni.?

forrásom a http://www.borespiac.hu/szoleszet-boraszat/boraszat/uj-vezerigazgato-a-Royal-Tokajinal/3057/

Megosztom Facebookon! Megosztom Twitteren! Megosztom Tumblren!


Folytats a blogon ... borhirek.blog.hu/2017/07/18/uj_vezeri...

sponsored links

Keres?s