nincs c?m
sponsored links
Szent ?goston p?sp?k ?s egyh?ztan?t?
Hipp?i Szent ?goston (latinul: Aurelius Augustinus; Thagaste, ?szak-Afrika, 354. november 13. ? Hippo Regius, 430. augusztus 28.) hipp?i p?sp?k, egyh?zatya, filoz?fus. Viszonylag k?s?n, hossz? v?v?d?s ut?n, harminck?t ?ves kor?ban keresztelkedett meg ?s t?rt vissza sz?l?f?ldj?re, ahol el?sz?r papp?, majd 395-ben p?sp?kk? szentelt?k. Szent ?goston a kereszt?nys?g egyik legbefoly?sosabb filoz?fusa, szinte az eg?sz k?z?pkor ideol?gi?ja bel?le t?pl?lkozott. Bele?p?tette a kereszt?ny filoz?fi?ba mindazt, amit fontosnak gondolt nemcsak a neoplatonikusokt?l, hanem Cicer?t?l, Plat?nt?l, a sztoikus filoz?fi?t?l is. Gondolkod?i hagyat?k?nak sz?mos eleme m?ig ?l a kereszt?ny teol?gi?ban ?s b?lcseletben: ilyen a platonizmusa, a kegyelemr?l sz?l? tan?t?sa, a predesztin?ci? tana. Katolikus ?s protest?ns ir?nyzatok sora hivatkozott m?veire, amelyeket a 17. sz?zadt?l gondos kezek gy?jt?ttek egybe ?s adtak k?zre egyre alaposabb ?s teljesebb nyomtatott kiad?sokban. Holttest?t 724-ben Liutprand longob?rd kir?ly vitette Szard?ni?r?l Pavi?ba. 1695-ben fedezt?k fel a kript?t, amiben megtal?lt?k. Jelenleg a paviai Szent P?ter-bazilika m?rv?nys?rja ?rzi a szent p?sp?k f?ldi maradv?nyait, ez?st ereklyetart?ban.
K?zel ezer besz?de maradt r?nk, ?s valamennyi arr?l tan?skodik, hogy ?goston rendk?v?li m?don ismerte a Szent?r?st. Mikor meghalt, 113 k?nyv ?s 218 lev?l maradt ut?na. K?s?bbi aszketikus szigor?t ?s j?mbors?g?nak n?h?ny kev?sb? ?rthet? megnyilv?nul?s?t az a hossz? ?t magyar?zza, amellyel r?tal?lt az Igazs?gra. Utol?rhetetlen m?don ?rta le Istenhez vezet? ?tj?t. Misztikus tapasztalatait olyan formul?ba foglalta ?ssze, amely k?s?bb Pascaln?l visszhangzik: ,,Isten ?s a l?lek! M?s semmi? Igen, m?s semmi!'
A kereszt?ny ?kor kimagasl? egyh?ztan?t?ja k?l?n?sen akkor v?lik vonz?v?, amikor felfedezz?k, hogy milyen sokban hasonl?tunk hozz? mi, mai emberek. Szem?ly?nek var?zsa: f?radhatatlanul kutat? ?s t?preng? elm?je, boldogs?gv?gya ?s az igazs?g ut?ni szomj?s?ga f?leg a Vallom?sokban mutatkozik meg.
Amikor pedig Hipp?ban ?h?ns?g volt, beolvasztatta a templom arany felszerel?si t?rgyait, a kelyheket is, ?s eladva az aranyat az ?r?val seg?tette a nyomor?s?gban l?v?ket, az olt?rn?l pedig f?b?l k?sz?lt kehellyel mis?zett, mondv?n: ,,az ?r v?re is f?n ontatott ?rt?nk!'
"Mondhatom: Mi hasznom abb?l, hogy untatom az embereket, ?s figyelmeztetem a rosszakat: ezt ne tedd, azt j?l tedd, hagyd abba ezt!? Mire j?, hogy mindenki?rt felel?snek ?rzem magam? De ez az evang?lium, amely engem megrettent.'
Szent ?goston f?bb m?vei :
- Vallom?sok / Confessiones , 397- 400
- A Szenth?roms?gr?l / De Trinitate , 397 - 412
- Az Isten v?ros?r?l / De civitate Dei , 413 - 416
- A szabad akaratr?l / De libero arbitrio , 388 -395
...... Az ember sz?m?ra Isten az illuminatio r?v?n teszi felfoghat?v? a v?gs? igazs?got , azaz az isteni megvil?gosod?s ?ltal saj?t?that? el a tud?s / " Isten az ?rtelem f?nye , akiben , akit?l ?s aki ?ltal lessz minden vil?gos az ?rtelem sz?m?ra " - Solioqua - Besz?lget?s ?nmagammal ....... Az abszol?tum , vagyis Isten ?r?k , tiszta szellemi l?ny , maga a B?lcsess?g , s az ember , paradox m?don ?nmag?n kereszt?l ismerheti csak meg . Mivel Isten a maga k?p?re ?s hasonlatoss?g?ra teremtette az embert , ez?rt el?g , ha ?nmagunkat a b?nbees?sb?l fakad? fogyat?koss?gaink n?lk?l szeml?lj?k , s ?gy megismerhetj?k Istent . Csakhogy a b?nbees?s r?v?n / az ?tered? b?n miatt /az ember nem k?pes v?gess?g?nek terh?t?l , ?nmaga ereje ?ltal szabadulni , ezt csak az isteni kegyelem teszi lehet?v? .
De a providencia / isteni gondvisel?s / sem jelent automatikus felszabadul?st minden ember sz?m?ra , ugyanis Szent ?goston szerint , k?tf?le ember van :
1. Homo exterior / testi ember / : aki a k?lvil?g soksz?n?s?g?t?l elcs?bulva , elfeledkezik , a lelki , szellemi ?rt?kekr?l , s nem fordul figyelme ?nmag?n t?lra , azaz a t?k?letess?g fel? .
2. Homo interior / lelki ember / : a l?lek szeml?l?d?s?re , s a v?ltozatlan v?gs? igazs?g megismer?s?re kell t?rekednie , azaz az egoista felfog?ssal szemben , a felt?tlen igazs?got kell szem el?tt tartania . Ez azonban csak szabad v?laszt?s r?v?n fogadhat? el , ....
Ahogy az emberek , ?gy a vil?g is k?t r?szre bomlik . Ez a kett?s?g jelenti a t?rt?n?sek filoz?fi?j?nak alapj?t . Az Isten v?rosa / civitas Dei / ?s a gonosz ?llama /civitas terrena / ?ll egym?ssal szemben , ?s az eg?sz t?rt?nelem nem m?s mint e k?t princ?pium k?zdelme , s ek?zben az ember feladata az , hogy a transzcendens elvet seg?tse gy?zelemre . A k?zdelem az id?ben zajlik , s az esem?nyek ?s a korszakok egym?sut?nis?ga jelenti a t?rt?nelem folyamat?t , s az id? m?l?sa , egy?ttal halad?s , fejl?d?s . Az emberi t?rt?nelemnek kezdete van , ?s az id? el?rehaladt?val a kijel?lt c?l fel? halad az emberis?g , azaz a civitas Dei gy?zelme fel? , ami az utols? ?t?lettel k?vetkezik be .
Az ember az id?t mint jelent tudja csak meg?lni ?s megtapasztalni , hiszen az id? szubjekt?v , az emberi elm?ben l?lekben van csak jelen : " Benned m?rem , lelkem az id?t . A m?l? dolgok benyom?st gyakorolnak re?d , ?s ez akkor is megmarad , ha tovaillantak ezek a dolgok , ezt m?rem mint jelen valamit " - Vallom?sok XI
A lelk?nkkel m?rt id? r?v?n a m?lt - eml?kez?s a jelenre , a j?v? pedig v?rakoz?s a jelenre . De az id? v?gs? soron teremtett valami , ami a vil?g teremt?se el?tt sem l?tezett , s a civitas Dei gy?zelme ut?n ism?t jelent?s?g?t veszti . - https://erettsegi.com/tetelek/filozofia/szent-agoston/
Szent ?goston, Szent Ambrussal, Szent Jeromossal ?s I. Nagy Szent Gergellyel egy?tt egyike a n?gy kiemelked? nyugati egyh?zaty?nak. A vil?girodalom ?s az egyh?zt?rt?nelem egyik legjelent?sebb, mindm?ig meghat?roz? alakja. Vallom?sok c?m? ?n?let?r?sa t?bb mint 1600 ?ve a konfesszi?irodalom mint?ja, benne ezekkel a sorokkal: ?Magadnak teremtett?l engem, s nyugtalan a lelkem, m?g benned meg nem nyugszik.?
Szent ?GOSTON : VALLOM?SOK
Hideg kapor leves - ketog?n m?dra
hozz?val?k :
- 1,5 - 2 csokor z?ld kapor cca 30-45 gr
- 30 gr vaj - 82%-os
- 1 l v?z
- 1 z?lds?gleveskocka
- 120 gr kov?szos uborka
- 0,5 l kov?szos uborkal?
- 10 gr lesty?nlev?l
- 20 gr z?ldhagyma
- 10 gr zellerlev?l a sz?r?val
- 10 gr lesty?nlev?l / z?ld
- 70 gr brokkolisz?r
- 100 gr karfiol sz?r ?s lev?l
- 30 gr s?rgar?pa keskeny cs?kokra v?gva
Elk?sz?t?s
A kaprot ?s a lesty?nlevelet megmossuk ,valamint a z?ldhagyma sz?r?t , a zellerlevelet sz?r?val egy?tt ?s a z?ld lesty?nlevelet apr?ra ?sszevagdaljuk ?s a vajon kis ideig fonnyasszuk . Feleresztj?k a leveskock?b?l k?sz?tett z?lds?gl?vel ?s hozz?adjuk a kock?ra v?gott ubork?t , a felapr?tott brokkolisz?rat , valamint a karfiolsz?rat ?s levelet szint?n felapr?tva , na meg az uborka lev?t hogy m?rs?kelten savany? legyen , hagyjuk egyet rottyanni , majd kih?lni ?s megsz?rjuk egy kev?s z?ldkaporral , hidegen fogyasztjuk sz?razkolb?sz vagdal?kkal .